mandag den 4. februar 2013

Jomfru Maria og Jens Vejmand


Jomfru Maria og den peruanske udgave af Jens Vejmand har sat deres spor i mine tanker de sidste par dage. Vi var på tur med sprogskolen fredag, og her mødte vi de to....
Vi besøgte en katolsk kirke, og det var første gang i en del år, at jeg var sådan et sted. Her blev det igen tydeligt for mig, hvor stor en betydning Jomfru Maria har for katolikkerne. Billedet her viser den over-forgudede Jomfru Marie med den meget lille Jesus-figur.


Det gør lidt ondt indeni at gå rundt i sådan en flot kirke og se, hvordan de bare har misforstået hele budskabet så totalt - Det er JESUS der er den største og vigtigste!
Ved de to katolske kirker vi besøgte var der - hvilket vist er meget typisk - et kors med mange betydningsfulde ting fra Jesu korsfæstelse. Det var sjovt, så mange ting de kunne få samlet ved en "udstilling", og så makabert noget af det var.

         Øret som Peter huggede af en af soldaterne sad stadig fast på sværdet.

Senere på turen kom vi til et stenbrud. Her hugger de flotte hvide sten ud, som især bruges her i Arequipa (der kaldes "den hvide by"). "Turistguiden" her var noget anderledes end jeg tidligere har oplevet - En gammel nedslidt mand på 88 år. Her menes nedslidt helt konkret - blusen havde huller på begge albuer på størrelse med et A5 ark, og resten af tøjet så næsten ligeså laset ud.... Han gik langsomt og forsigtigt og hans mørke hud var i tusindvis af folder. Bag folderne var et træt men sødt og imødekommende smil. Han viste rundt og demonstrerede:



På vej til skole den dag tog vi som altid combibussen. Nogle har efterspurgt billeder af denne enestående transportform, så her kommer et par:

Som I kan se på Thomas foran mig, har min højde visse fordele i dette land...

Udsigten fra min "plads" - forruden kan da skimtes.

Bagud er der heller ikke bedre plads.


I Norge var vi jo fascinerede af den flotte natur... Det er vi også her:



(Christina)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar