søndag den 28. april 2013

Nutid, fremtid og mission

I den sidste tid har vi tænkt meget på, hvad vi laver nu, og vores planer fremover. Vi har haft besøg af vores chef hjemme fra DK - ELMs landssekretær Peder Østergaard Jensen. Det var et rigtig godt og givende besøg på mange måder. Vi havde et møde fælles med Thomas, Anne Dorthe og ham, hvor han gav os nogle vise ord med på vejen. Gode ord fra Det gamle testamente, der er højst aktuelle i vores situation. Dejligt for os at få fyldt lidt på i den retning, endda fra en dansk-talende person! En anden aften havde vi et møde, hvor det kun var os, der snakkede med Peder, og fik vendt vores situation her, og lidt tanker om fremtiden. Et godt møde, hvor vi endnu en gang mærkede stor tillid og opbakning hjemmefra. Skønt! Derudover også et par andre møder, og tid til lidt hygge. Her er vi på et sted, hvor man kan se lamaer, hvordan de producerer ulden fra dem og meget andet:

Anne Dorthe og Peder Ø ser på en dame, der væver utroligt flot med lama-ulden. Hendes hoved er gemt under den runde ting i højre hjørne, der kan minde lidt om en dækkeserviet, dog meget kønnere...

Lørdag i sidste weekend udfordrede jeg mig selv lidt ekstra sprogligt ved at tage med til en konference, der udelukkende foregik på spansk. Det var på SETELA, hvor de uddanner lutheranske præster fra Peru, Equador og Bolivia. Jeg ville gerne med, fordi emnet var, hvordan man missionerer i storbyer, og det må jo siges at være meget aktuelt for os med henblik på Piura. Taleren var Henry Cheah, der kommer fra Malaysia og har været missionær i Bolivia i mange år.


Jeg var positivt overrasket over, at jeg faktisk forstod en del af det, han fortalte, og der hvor jeg var i tvivl, kunne jeg hviske lidt til Anne Dorthe, der var sød at be- eller afkræfte min ide om, hvad der blev sagt. Senere i løbet af konferencen var der også en paneldebat, hvor vi tilhører kunne få belyst forskellige spørgsmål vi ønskede: 


Et par gange undervejs var der tid til lidt sang, og det var dejligt med den friske musik der blev spillet:


Jeg vil spare jer for et langt referat af, hvad der blev fortalt. Samlet set gav konferencen mig et indtryk af, at der trods mange kulturelle forskelle på Danmark, Peru og Bolivia, er mange ting, der går igen.... Flere af de ting Henry fortalte, at de havde gjort i Bolivia, minder meget om noget, vi selv kunne have fundet på at gøre i Hasle: F.eks. at invitere folk til mad, og herefter fortælle lidt om evangeliet. En følge af dette blev i Bolivia til en kirke. Et par andre ting, der blev lagt vægt på var, at evangeliet er totalt - både åndeligt og fysisk (Mat 9,35-38), at helligånden vil hjælpe os, og at det er vigtigt, at vi ser GUDS plan, i det vi laver. Flere gode input jeg vil huske på, når jeg om nogle måneder er i Piura... Jeg glæder mig!! 
(Christina)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar