søndag den 28. april 2013

Det er hårdt at være missionær

Det er ikke normalt at have en vulkan i baghaven. Det er også derfor, at jeg selvfølgelig skulle op på toppen af den, når jeg fik chancen. Jeg blev spurgt nede på sprogskolen, om det kunne have interesse. Der var 2 studerende, der skulle afsted, og de manglede 1-2 personer, som havde lyst til at være med. Det endte med at Rolf Leihnum også sprang på, og sammen med 2 guider startede vores tur en lørdag aften klokken 23.00 Vi blev kørt om på bagsiden af El Misti op i en højde af 4400 m. Klokken ca. 3.30 begyndte vi at gå mod basecampen, som er på ca. 5000 m. Det var helt sort, og jeg har aldrig set så mange stjerner før på een gang, helt utroligt flot. Vi ankom til basecampen ved 5.30 tiden og hvilede i en times tid. Derefter gik vi i ca. 8 timer med en masse små pauser undervejs, hvorefter vi ankom til toppen. Jeg var fuldstændig udmattet, man er jo ikke atlet længere, og lidt mangel på søvn, en smule hovedpine grundet højden (5825 m tror jeg nok) og så det at jeg ikke rigtigt havde spist noget undervejs, da man ikke rigtig bliver sulten når man er så højt oppe. Gåturen var mest i sort sand, så jeg kunne hurtigt mærke, at jeg havde både lår og lægmuskler. Det var rigtigt sjovt at bestige El Misti, men jeg gør det ikke igen. Det var en hård, udmattende oplevelse. Jeg var hjemme igen ca. 20.30, så turen varede næsten et døgn.

Sådan ser El Miste ud nede fra, meget tæt på hvor vi bor.
Det er så Arequipa set fra toppen af El Misti. Synes ikke jeg kan finde vores  hus!

Rolf  og Katarina midtvejs et sted.


En af vores mange pauser på vej op. Imponerende udsigt!

Endnu en pause,  hvor der er tid til at beundre udsigten, og ikke mindst ham som har skabt alt dette.

Toppen er nået, på trods af iltmangel og træthed


Sådan ser en vulkan ud oppefra.


Så bliver sejren fejret med en lille middagslur. På dette tidspunkt var jeg helt færdig!


Gåturen tilbage til bilen.

Så var jeg også så heldig at blive inviteret med til riverrafting på Rio Chili af Milka og Mathias (vores ynglingsvolontør og hendes lillebror som har været på besøg). Det var helt vildt sjovt! Vi sejlede ca. 6 km. i det kolde vand med små vandfald fra klasse 1 til klasse 4. 

Sikkerheden skulle være i orden, men de er ikke store disse peruvianere!










På Bornholm har vi da både Rytterknægten og Kobbeåen, men det var da også meget sjovt at se, hvad Arequipa kunne byde på!
(Filip)





1 kommentar:

  1. Det er ufattelig skøn læsning - og ufatteligt skønne billeder! Tillykke med bedriften.

    SvarSlet